WSTĘP
Do opracowania programu zajęć kulinarno-gospodarczych skłoniło mnie duże zainteresowanie dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej takimi właśnie zajęciami. Co roku coraz więcej dzieci wyraża chęć uczestniczenia w zajęciach kulinarnych. Dzieci zwłaszcza dziewczynki chcą piec, gotować i przygotowywać różne sałatki i surówki. Z myślą o tych dzieciach powstał program SMACZNIE ZDROWO KOLOROWO
CELE Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się. Nauka pieczenia ciast i przyrządzania sałatek i surówek. Nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie poprzez właściwe odżywianie. Nabywanie umiejętności bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych. Nabywanie umiejętności organizowania własnej pracy i czasu wolnego oraz umiejętności współdziałania w grupie. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole.
ZAKRES TREŚCI
1. Korzystanie z urządzeń technicznych. 2. Odpowiednie odżywianie- urozmaicenie posiłków, ich regularność. 3. Higiena spożywania posiłków. 4. Zabezpieczenie żywności przed zanieczyszczeniem, zepsuciem. 5. Sposoby przetwarzania i przechowywania warzyw i owoców. 6. Ciasta, ciasteczka i inne smakołyki.
SPOSOBY REALIZACJI PLANOWANYCH TREŚCI
Zajęcia programowe będą opierały się na aktywności dzieci. Podczas realizacji programu będą wykorzystywane różne metody i formy pracy m. in. metoda działań praktycznych, a także rozmowy, pokazy i pogadanki. Uczniowie upieką ciasta, przyrządzą sałatki warzywno-owocowe oraz przygotują desery. Zapoznają się także z bezpiecznym użytkowaniem urządzeń technicznych w kuchni oraz ze sposobami odpowiedniego odżywiania się.
EWALUACJA
-Obserwacja uczestników zajęć -Ankieta ewaluacyjna
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. KORZYSTANIE Z URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH
Uczniowie poznają zasady dotyczące bezpiecznego korzystania z urządzeń technicznych. Wymieniają ich nazwy. Ćwiczą praktyczną obsługę urządzeń. Porównują ilustracje z właściwym i niewłaściwym użytkowaniem. Oglądają filmy edukacyjne dotyczące sytuacji zagrażającej zdrowiu i życiu. Wykonują afisze i plakaty. Układają hasła na temat bezpieczeństwa.
2. ODPOWIEDNIE ODŻYWIANIE
Uczeń wie jakie pokarmy są zdrowe. Dlaczego musi się prawidłowo odżywiać. Potrafi przygotować dzienny jadłospis, uwzględniając zasady zdrowego żywienia.
3. HIGIENA SPOŻYWANIA POSIŁKÓW
Uczeń wie, że przed spożyciem posiłków należy umyć ręce. Myje owoce i warzywa. Myje ręce po jedzeniu, po załatwieniu potrzeb fizjologicznych.
4. ZABEZPIECZENIE ŻYWNOŚCI PRZED ZANIECZYSZCZENIEM, ZEPSUCIEM
Uczeń rozumie konieczność i wie, jak zabezpieczyć pokarm przed zanieczyszczeniem i zepsuciem. Rozmawia z rodzicami o sposobach przechowywania i zabezpieczania produktów spożywczych przed zanieczyszczeniem i zepsuciem w ich domach - zapisują uwagi i informacje.
5. SPOSOBY PRZETWARZANIA I PRZECHOWYWANIA WARZYW I OWOCÓW
Uczeń zna sposoby przetwarzania i przechowywania warzyw i owoców. Przygotowuje sałatki warzywno- owocowe, poznaje ich wartość odżywczą. Przygotowuje wystawkę „ Zapasy na zimę”- kompoty, soki, dżemy, konfitury, susze. Po jakimś czasie następuje degustacja „zapasów” z wystawki.
6. CIASTA, CIASTECZKA I INNE SMAKOŁYKI
Uczeń uczy się piec różnego rodzaju ciasta, przygotowywać desery.
W programie będą przeprowadzone zajęcia przygotowane przez dr n. med. M. Kozłowską- Wojciechowską z Instytutu Żywności i Żywienia. 1. Co to znaczy prawidłowe odżywianie? 2. Jak żywienie wpływa na zdrowie lub chorobę? 3. Znaczenie mleka i jego przetworów w zachowaniu zdrowia. 4. Dlaczego należy jeść warzywa i owoce? 5. Produkty zbożowe- źródło energii i błonnika. 6. Dlaczego należy jeść ryby? 7. Śniadanie w domu i w szkole. 8. Czy wszystko co lubimy jeść, możemy jeść bez ograniczeń? 9. Jeść zdrowo i niedrogo. 10. Jemy zdrowo w barze lub restauracji.
OPRACOWAŁA: ELŻBIETA GĘBORYS WYCH. ŚWIETLICY w ZWIERZYŃCU.
|